Fichte and German Idealism – Fichte y el Idealismo alemán


 

How tragic and at the same time heroic was the spirit of what is known as German Idealism, which was taking off from the philosopher Kant! These are the two fundamental characteristics of that European movement, led by the trio Fichte, Shelling and Hölderlin and, to a lesser extent, by Hegel. It can be well said that they confronted their own age by placing themselves on the shoulders of the old Greeks, whose heroic dimension they would bring to bear in their society. Were tragedy and heroism not the main, inspiring elements of that ancient civilization? At one point the first three philosophers mentioned adopted the same agenda, Hegel following them initially: to confront  the Kantian limitation of knowledge with the Absolute “I” ; in accordance with the tragic and mythic thought which himself [Hölderlin] will mold after the mythic-tragic thought of the Greeks, he will tear away the Absolute “I” from the Tragic “I” *. For Hölderlin, the poet, it is the Tragic “I” which will prevail, thus eventually distancing himself first from Fichte, and afterwards from Shelling. And it was indeed a tragic destiny – for himself, for European philosophy as well as for the masses – at the end of a disenchanted century following the frustrated hopes for a more just society which had been sparked by the French Revolution.

  *El Héroe y el Único, Rafael Argullol           (To continue)

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Fue trágico, y al mismo tiempo heroico, el espíritu que infundió al llamado Idealismo alemán después del filósofo Kant. Estas fueron las dos características esenciales de aquel movimiento europeo en las postrimerías del siglo XVlll, y que fue conducido por el trío de Fichte, Schelling y Hölderlin, y en menor medida por Hegel. Bien se puede decir que ellos se confrontaron a su tiempo colocándose sobre los hombros de los antiguos griegos, cuya dimensión heroica y trágica traerían a su entorno social y cultural. ¿No fueron la tragedia y el culto al héroe los elementos inspiradores de aquella antigua civilización? Por un tiempo los tres filósofos primeramente mencionados adoptaron una agenda común, mientras Hegel sólo se unió a ella al principio: … de acuerdo con Fichte, y luego con Schelling, “[Hölderlin] enfrentará el Yo Absoluto a la limitación kantiana del conocimiento; de acuerdo con el pensamiento trágico y mítico, que él mismo modelará sobre el pensamiento mítico y trágico de los griegos, desgarrará el Yo Absoluto en el Yo Trágico.* El Yo Trágico prevalecerá y hará suyo el poeta Hölderlin a diferencia de los otros tres, que tomaron otros caminos, pues este último se distanciará primero de Fichte y posteriormente de Schelling. Y fue un destino trágico, aún más que para este filósofo para la filosofía y la sociedad europeas al final de un siglo desencantado después de que las esperanzas de una sociedad más justa y equitativa motivadas por la Revolución francesa dieron al traste. El epígono fue Hegel, y a continuación la revolución marxista del siglo XX, cuyo primer inspirador fue este filósofo alemán por vía de Marx y Lenin.

*El Héroe y el Único, Rafael Argullol      (Continuará)

About amartingarcia

General surgeon (retired). Studied Western philosophy at U of Toronto. Afterwards interest turned to advaita vedanta and non-duality for past 20 yrs, plus a long interlude in Sufism coinciding with that period. Now contributing in ’Advaita Vision’ with regular posts and discussions.
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