Aesthetic emotion (Coomaraswamy) – La emoción estética (Coomaraswamy)


 
What then are rasa and rasasvadana, beauty and aesthetic emotion? The nature of this experience is discussed by Vishvanantha in the Sahitya Darpana: "It is pure, indivisible, self-manifested, compounded equally of joy and consciousness, free of admixture with any other perception, the very twin brother of mystical experience, and the very life of it is supersensuous (lokattara) wonder". Further, "It is enjoyed by those who are competent thereto, in identity, just as the form of God is itself the joy with which it is recognized."
 
For that very reason it cannot be an object of knowledge, its perception being indivisible from its very existence. Apart from perception it does not exist. It is not on that account to be regarded as eternal in time or as interrupted: it is timeless. It is, again, supersensuous, hyper-physical (alaukika), and the only proof of its reality is to be found in experience.
 
    A.K. Coomaraswamy – ‘The Dance of Shiva’
 
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¿Qué son pues rasa y rasasvadana, la belleza y la emoción estética? Visvanatha, en el Sahitya Darpana, habla de la naturaleza de esta experiencia: "Es una experiencia pura, indivisible,, que se manifiesta por ella misma, compuesta por igual de alegría y de consciencia, inconfundible con ninguna otra percepción; es, en definitiva, la hermana gemela de la experiecia mística, y su auténtica esencia es el sentimiento de admiración y asombro suprasensual (lokattara). Más aún: "Esta experiencia sólo puede ser disfrutada por aquellos que son capaces de alcanzar la más absoluta identidad, de la misma manera que la forma que la forma de Dios no es sino el gozo mismo con el que es reconocido."
 
Ésta es la razón por la que la emoción estética – rasasvadana – no puede ser objeto de conocimiento, ya que su percepción es inseparable de su existencia: la belleza no tiene otra existencia que su percepción. Sin embargo, no por ello debe considerarse que sea eterna en el tiempo, o que pueda ser interrumpida, pues, en realidad, es atemporal. Como ya he señalado, es suprasensual, está por encima de la física (alaukika), y la única prueba de su existencia se encuentra en su experiencia.
 
    A.K. Coomaraswamy – La Danza de Shiva

About amartingarcia

General surgeon (retired). Studied Western philosophy at U of Toronto. Afterwards interest turned to advaita vedanta and non-duality for past 20 yrs, plus a long interlude in Sufism coinciding with that period. Now contributing in ’Advaita Vision’ with regular posts and discussions.
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