Poetry, beauty and freedom – Poesía, belleza y libertad


(Cont.)
Q. There is the counter argument that if poetry goes too far towards the realm of the aesthetic, the beautiful, it is not real poetry because it is an escape from life, and poetry is about life as it is now, history in the making.
 
JK. In love today, there is no dimension. Living has become stuck in objects. Poetry should elevate us from our daily existence, take us beyond conflict. A real poet has the capacity to transpose any circumstance in daily life to a level of freedom.
 
Q. Are you saying the poem should point to the ultimate freedom, or can it point to many freedoms: social, psychological, physical and so on?
 
JK. In my view the greatest poetry points to ultimate freedom, freedom from the "me". But there are many freedoms that can be written about.
 
Q. Surely, for a poet, there are as many freedoms as there are conflicts!
 
JK. Yes
 
      (from The Book of Listening, by Jean Klein)
 
…………………………………………………………….
 
(Continuación)
 
P. Hay el argumento contrario de que si la poesía se inclina demasiado hacia la esfera de la estética, de la belleza, no es verdadera poesía, porque se escapa de la vida, y la poesía trata de la vida tal como es ahora, una historia que va desarrollándose.
 
JK. Hoy día no hay dimensión en el amor. La vida se ha apegado a objetos. La poesía debería elevarnos en nuestra existencia cotidiana, llevarnos más allá del conflicto. Un verdadero poeta tiene la capacidad de transponer cualquier circumstancia de la vida diaria a un nivel de libertad.
 
P. ¿Quiere decir que un poema debería apuntar hacia la libertad última, o puede apuntar hacia muchas libertades: sociales, psicológicas, materiales, etc.?
 
JK. Desde mi punto de vista la más grande poesía apunta a la libertad última, la libertad de "mí". Pero hay muchos tipos de libertad sobre los que se puede escribir.
 
P. Ciertamente para un poeta hay tantas libertades como hay conflictos.
 
JK. Sí.
 
           (del libro The Book of Listening, de Jean Klein)

About amartingarcia

General surgeon (retired). Studied Western philosophy at U of Toronto. Afterwards interest turned to advaita vedanta and non-duality for past 20 yrs, plus a long interlude in Sufism coinciding with that period. Now contributing in ’Advaita Vision’ with regular posts and discussions.
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