¿Qué es la Belleza? – What is Beauty?)


 
F: Según tu, ¿la belleza, es un objeto?…¿o no lo es?

I: Es una sensación.

F: Si es una sensación, es un objeto, ¿no es así? Es algo perci­bido. Tiene un comienzo y un final, ¿de acuerdo? Por tanto, no se trata de la belleza de la que yo hablo. Hay que definirla correctamente.

I: Es decir, que la belleza de la que tu hablas, ¿es la cons­ciencia?

F: Sí. Cuando vamos hacia la consciencia a través de las per­cepciones sensoriales, entonces entramos en la consciencia por la puerta de la belleza. Cuando vamos hacia la consciencia mediante el pensamiento, entramos en la consciencia por la puerta de la inteligencia. Y cuando vamos hacia la conscien­cia siguiendo un sentimiento, entramos en la consciencia por la puerta del amor. Pero, en cualquier caso, hay muchas más puertas. En la tradición Sufi dicen algo así como: «Dios tiene mil nombres». Quiere decir que cada uno de estos nombres de Dios, es una puerta. Pero, de hecho, la belleza en si misma es el Absoluto.

Francis Lucille           

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F: According to you, beauty is an object; is it not?

I: It is a feeling.

F: If it is a feeling, it is an object; is that not so? It is somethng perceived; it has a beginning and an end. Right? Therefore it is not the beauty I speak about. It has to be correctly defined.

I: That is, the beauty of which you speak… is it Consciousness?

F: Yes. When we go towards Consciousness through sensory perceptions, then we go into it through the door of beauty. When we go towards Consciousness through thought, then we go into it through the door of intelligence. And when we go towards Consciousness following a feeling, we go into it through the door of love. But in any case there are many more doors. In the sufi tradition they say something like: "God has a thousand names". That means that every one of these names of God is a door. But, in fact, Beauty itself is the Absolute.

Francis Lucille

About amartingarcia

General surgeon (retired). Studied Western philosophy at U of Toronto. Afterwards interest turned to advaita vedanta and non-duality for past 20 yrs, plus a long interlude in Sufism coinciding with that period. Now contributing in ’Advaita Vision’ with regular posts and discussions.
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