Time and eternity – El tiempo y la eternidad


 

(see yesterday’s entry)

 

Saint Agustin came very close to the view on time by Advaita Vedanta when he wrote:”What is the past if we see that it no longer is, and what the future if it is not yet? As to the present, if it were always present, not moving into the past, it would be not time but eternity” (just before that he had written: “What is therefore time? If nobody asks me, I know; if I want to explain it to whomever asks me, I do not know”). Time, that mysterious something, almost incomprehensible, which Plato defined as "the moving image of eternity".

 

The view of Advaita is that, other than speaking of it from the phenomenal sphere, where it appearss to have some reality, ultimately time cannot be said to exist, since all there is is Consciouness, or Atma (or brahman). It offers a subtle analysis of time (or rather the way we experience it) by associating it with thought and memory: we become aware of time when we think of it, and, secondly, what we remember is nothing else than a thought (there is no subject and object, all dualities existing only in the mind). Thus memory (or thought) and time are one. Furthermore, these cannot exist elsewhere than in Consciousness, which is eternal – and, indeed, we can only think of past, present and future, that is, of time, in the present. So the present, as St. Agustin thought, is nothing else than eternity.

 

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(ver la entrada de ayer)

 

 San Agustín se acercó mucho en su manera de ver (lo que sea que se es) el tiempo, ese fenómeno tan misterioso, prácticamente incomprensible (“el tiempo es la imagen movible de la eternidad”, dijo Platón) a la del Advaita Vedanta. Escribió: “¿Qué es, pues, el tiempo? Si nadie me lo pide, lo sé; si lo quiero explicar a quien me lo pide, no lo sé… Cómo son pues, aquellos dos tiempos, el pretérito y el futuro, si el pretérito ya no es y el futuro aún no es? Y el presente, si siempre fuera presente y no pasara a pretérito, ya no sería tiempo, sino eternidad”.

 

El punto de vista del Advaita (no-dualismo) es que, aparte de hablar del tiempo desde la esfera de lo fenoménico (lo cotidiano), donde aparenta tener una relativa realidad, no puede mantenerse que en último término existe, puesto que todo lo que hay es Conciencia o Atma (o brahman). Al mismo tiempo, ofrece un sutil análisis del fenómeno del tiempo (mejor dicho, de la experiencia que se tiene de él), asociándolo con el pensamiento y la memoria: somos conscientes del tiempo cuando pensamos en él, y, además, lo único que recordamos es (el, o un) pensamiento (no hay sujeto y objeto, puesto que todas las oposiciones o dualidades existen solamente en la mente). Así, la memoria (o el pensamiento) y el tiempo son una sola cosa. Además, y por otro lado, éstos sólo existen en la Conciencia, que es eterna. De hecho, solamente podemos pensar sobre el pasado, el futuro y el presente, es decir, el tiempo, en el presente. Y es así que el presente, según pensaba San Agustín, no es otra cosa que (la) eternidad.

About amartingarcia

General surgeon (retired). Studied Western philosophy at U of Toronto. Afterwards interest turned to advaita vedanta and non-duality for past 20 yrs, plus a long interlude in Sufism coinciding with that period. Now contributing in ’Advaita Vision’ with regular posts and discussions.
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