Days of the dead – Días de los muertos


 

(Taken, and paraphrased – more or less – from Metro News)

In Mexico, November 1 and 2 are dedicated to “celebrate” the dead; it is a time when families remember, pray for, and host the spirits of their loved ones who have passed away. On those days, graveyards become full of the living. It is like a party: visitors decorate the graves and tombs and bring flowers, balloons – even Mariachis – with them. In many pueblitos the celebrations last into the night, and candles and offerings are seen everywhere. The first day is dedicated to the “little dead ones”. The cempasuchitl, a sort of marigold, is a popular choice as an ofrenda made at the grave.

A necessary part of the ofrendas consists of the four elements, symbolized as follows: Earth is symbolized by food and fruit, Air by the intense perfume of the cempasuchitl flowers (Flower of the Dead), Water by … well, it is left in order to quench the thirst of the decease, who will need a drink after their long journey. A sampling of their favorite tequila is added, which will no doubt be appreciated.

People will graciously give one a chocolate skull with one´s name on it, to be eaten after the holiday. There are other symbols that have to do with death, called “tilica”, “the bony”, or the “Catrina”, as for example a delicious circle of sweet bread which may come in the form of bone-shaped loafs.  Ah!, and if one is lucky he may be given a personalized rhyming poem called a calavera (skull), that ends with one being finished off by Death, the normally dreaded one. There must be a good reason as to why people – children included – not only dread, but also enjoy, or seem to enjoy, that awful non-entity, that pale reflexion, that mystery imagined with vacuous eyes, bony frame and a black shroud.

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(extraído y parafraseado – libremente parafraseado [añadido, deformado y fantaseado] de Metro News)

Los días uno y dos de Noviembre están dedicados en México a “celebrar” a los muertos. Es una ocasión en que las familias recuerdan, agasajan y rezan por ellos. Puede decirse que los muertos son invitados a unirse a los vivos en una celebración o fiesta colectiva (después de todo, no puede haber una celebración en la que no haya algo de regocijo, o incluso jolgorio). Durante esos dos días los cementerios se llenan de… vivos, las tumbas se decoran con flores y las gentes llevan globos e incluso mariachis. En muchos de los pueblitos las fiestas duran toda la noche, y las velas y ofrendas se ven por todas partes. El primer día está dedicado a los pequeños muertos. Una ofrenda muy popular que se deposita sobre las tumbas es el cempasuchitl, una especie de caléndula.

Una parte importante de las ofrendas consiste en incluir (o recordar, por qué no) a los cuatro elementos, simbolizados de la siguiente manera: la tierra simbolizada por las frutas y otros alimentos, el aire por el intenso perfume del cempasuchitl (“la flor de los muertos”), el agua por, por… bueno, se entiende que los muertos tienen mucha sed después de un viaje tan largo. Un poco de su tequila preferida se añade, con la confianza de que será agradecida.

Uno puede recibir – graciosamente – una calavera de chocolate con su nombre gravado en ella, para ser comida, degustada, o consumida (es decir, finiquitada) después de las celebraciones. Hay otros símbolos que se refieren, naturalmente, a la muerte, conocida por “tilica”, “la huesuda”, “la esquelética” o “Catrina”; por ejemplo un pan dulce u hogaza circular con forma de huesos entremezclados (uno recuerda al Bosco). Ah!, y si uno tiene suerte recibirá además de manos de alguien un poema rimado, llamado ‘calavera’, que termina con la propia muerte por medio de la Muerte (la Muerte, la esquelética, le mata a uno). Debe haber una buena razón por la que la gente – los niños incluidos – no solo teme a la muerte, sino que se divierte, o parece divertirse, cara a esa tremenda incógnita, esa “sombra tenebrosa”, ese misterio o fantasma imaginado con tez pálida, ojos vacuos y vestido negro (lo de la guadaña ya ni siquiera hace falta).

 

About amartingarcia

General surgeon (retired). Studied Western philosophy at U of Toronto. Afterwards interest turned to advaita vedanta and non-duality for past 20 yrs, plus a long interlude in Sufism coinciding with that period. Now contributing in ’Advaita Vision’ with regular posts and discussions.
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